Ik heb een vraag over

Voor je boekt

Is barbecueën overal toegestaan?

Bijna op alle campings is een vorm van barbecueën toegestaan. Is houtskool toegestaan, dan vind je een gratis houtskoolbarbecue bij je accommodatie. Is houtskool niet toegestaan, maar gas wel, dan hebben wij voor een gratis gasbarbecue (met gasfles) gezorgd bij je accommodatie. Op sommige campings zijn centrale barbecueplaatsen, of is barbecueën helemaal niet toegestaan in verband met de droogte. In zo'n geval vind je een luxe grillplaat bij je accommodatie. Op een campingpagina bij belangrijke info kun je precies zien wat voor soort barbecue is toegestaan en wat wij leveren bij de accommodatie.

Wat houdt de Geld terug Garantie in?

Kan je vakantie niet doorgaan vanwege een quarantaine verplichting in je vakantieland of thuisland op nationaal niveau dan geven wij je de garantie dat je, jouw volledige reissom terug krijgt! En dat allemaal binnen 5 werkdagen! Je kunt ook kiezen voor een vakantie naar een andere bestemming. Deze garantie geldt voor boekingen gedurende het hele seizoen.

De geld terug garantie geldt niet wanneer de quarantaine veroorzaakt wordt door de vaccinatiestatus van jou of je reisgezelschap.

Kan ik ook een optie krijgen?

Dat kan. Wij geven je graag een optie voor maximaal 5 werkdagen (incl. zaterdag en zondag). Een belletje of een e-mail volstaat om aan ons door te geven of de optie wel of niet mag doorgaan. Binnen een maand voor aankomst kun je maximaal 1 werkdag een optie krijgen.

Kunnen we bij Roan alleen op zaterdag aankomen?

Bij Roan kun je op veel campings aankomen en vertrekken, namelijk op zaterdag, maandag, dinsdag en donderdag. De aankomst- en vertrekdagen kunnen per camping verschillen. Op de campingpagina kun je in de prijstabel gemakkelijk de aankomst- en vertrekdagen op jouw favoriete camping bekijken. Het gehele seizoen geldt er een minimale verblijfsduur van 2 nachten.

Wat moeten we ter plaatse nog betalen?

In alle landen betaal je toeristenbelasting. Reken hiervoor tussen de € 0,50 en € 1,00 per dag per persoon. Kinderen zijn vaak gratis of half geld (op camping Terme Catez betaal je voor kinderen vanaf 6 jaar een toeslag tussen de € 1,25 en 2,50 per dag).

In Kroatië betaal je op enkele campings (o.a. Vestar, Polari, Krk, Belvedere Trogir, Solaris Beach Resort en Zaton Holiday Resort) een z.g.n. registration fee van +/- € 1,- per persoon (dit is per verblijf, dus niet per dag). In Nederland kunnen er nog servicekosten in rekening worden gebracht. Op de volgende campings in Nederland zijn de kosten voor water en elektriciteit niet inclusief: Roompot beach resort, Hunzedal, Callassande en Kijkduin. Voor deze campings dienen de kosten voor lokale heffingen bij boeking te worden betaald (onder lokale heffingen vallen toeristenbelasting, gas, licht en kosten voor afval).

Op sommige campings dient een extra toeslag betaald te worden voor o.a. het gebruik van bijvoorbeeld het zwembad of de parkeerplaats. Wanneer dit het geval is staat dit duidelijk vermeld op de specifieke campingpagina.

Dit seizoen incasseren we de borg niet via een betaalverzoek of per contante betaling. Bij aankomst op de camping ontvang je van onze medewerkers een SEPA formulier. Je vult dit SEPA formulier in en zodra je je accommodatie, schoon en zonder schade, achterlaat ontvang je dit formulier terug zonder dat we iets zullen incasseren. Onze medewerkers stellen je, indien gewenst, gratis schoonmaakmiddelen ter beschikking. Indien je voor 07.00 uur ‘s ochtends vertrekt wordt, na goed bevinden van jouw accommodatie, het ingevulde SEPA formulier door onze medewerkers vernietigd.

Soms betaal je ook een borgsom voor bijvoorbeeld slagboomkaartjes of zwembadkaartjes. Indien de barbecue niet is schoongemaakt bij vertrek zijn wij genoodzaakt €25,- van de door jou betaalde borg in te houden.

Kunnen we een eindschoonmaak bijboeken?

Hoe fijn is het dat je na een heerlijke vakantie je accommodatie niet zelf hoeft schoon te maken? Bij Roan nemen we graag deze zorg uit handen. Sinds seizoen 2020 is het mogelijk op de meeste campings een eindschoonmaak bij te boeken! Meer informatie over de eindschoonmaak vind je hier.

Kunnen we een voorkeur doorgeven?

Uiteraard kun je bij ons een voorkeur doorgeven. Indien je tijdens het maken van je boeking ziet staan dat je een eigen plek op de camping kunt kiezen, door middel van een voorkeursplaats, is het voor ons niet mogelijk om rekening te houden met je wensen. Heb je hulp nodig bij het kiezen van de juiste plaats? Wij helpen je graag verder. Indien je geen voorkeursplaats kunt afsluiten bij je boeking, kun je een wens doorgeven. Wij proberen altijd rekening te houden met je wensen, maar wij kunnen niets garanderen.

Indien een door jou opgegeven voorkeur niet mogelijk is, om welke reden dan ook, wordt je hierover niet vooraf geïnformeerd.

Voor meer informatie verwijzen wij je naar onze reisvoorwaarden.

Wat zijn de reserveringskosten bij Roan?

De reserveringskosten bij Roan zijn € 27,-.

Hoe kan ik boeken?

Je kunt bij ons telefonisch, per email of via de website jouw boeking plaatsen. Na het doorlopen van het boekingsproces krijg je van ons een e-mail met daarin de boekingsbevestiging. Zodra de boekingsbevestiging is ontvangen is je boeking definitief en dient de aanbetaling te worden voldaan voor de op de boekingsbevestiging vermelde datum.

Waarom dien ik €10,- consumentenbijdrage SGR te betalen?

Per 1 februari 2021 voert de SGR (stichting garantiefonds reizen) een deelnemersbijdrage in van €10,- per boeking. Dit bedrag wordt door Roan Campingvakanties bij de reiziger in rekening gebracht en afgedragen aan de SGR.

Roan Campingvakanties is aangesloten bij SGR (stichting garantiefonds reizen). Dit doen wij om jou, als klant bescherming te bieden. Mocht Roan in financiële problemen komen, dan ontvang je via de SGR altijd jouw betaling retour. 

De eigen consumentenbijdrage SGR (voorheen SGR bijdrage) werd in 1999 afgeschaft. De SGR had op dat moment voldoende middelen opgebouwd om bij eventuele faillissementen van reisorganisaties gedupeerde klanten uit te betalen. De SGR verwacht als gevolg van Covid-19 dat er in de toekomst meer bedrijven financieel onvermogen aanvragen en om zeker te stellen dat er aan de garantieverplichting kan worden voldaan, wordt deze heffing opnieuw ingevoerd.

Welke extra's kan ik allemaal bijboeken?

Bij Roan is aan alles gedacht! De volgende extra's kun je bijboeken: buggy, babybed, bolderkar, kinderstoel, linnenpakketten, strandlakens, douchehanddoeken, je huisdier, de naast-elkaar-garantie, de Roan-voorkeursplaats of een hotel voor onderweg.

Hoe zit het met regels in het zwembad?

In sommige zwembaden, met name in Italië, is het verplicht een badmuts te dragen. Soms volstaat ook een petje of bandana. Op sommige campings in Frankrijk zijn zwemshorts niet toegestaan, maar dienen mannen en jongens een strakke zwembroek te dragen. Beide is aangegeven op de campingpagina's bij het menu waterrecreatie. Houdt er rekening mee dat op sommige campings de zwembaden tussen de middag (siësta) gesloten zijn (bijvoorbeeld van 13.00 - 15.00 uur).

Wat is het verschil tussen een stacaravan Prestige Lounge en een Vision Lounge?

De stacaravans beschikken beide over 3 slaapkamers, airconditioning, luxe loungeveranda, zijn  geschikt voor maximaal 7 personen en zijn 35 m2 groot. Het grote verschil is de indeling en het uiterlijk van de stacaravans. De Prestige Lounge is uitgerust met een keuken aan de voorkant van de stacaravan en een grote schuifdeur naar de veranda en in de Vision Lounge is de keuken aan de achterzijde gelegen en loop je via openslaande deuren de veranda op. In de Vision Lounge is er een aparte eethoek én zithoek, in de Prestige Lounge is er een combi eet/zithoek. De voorzijde van de Prestige lounge is voorzien van een moderne 'stone-look'.

Hoeveel kost een annuleringsverzekering bij Roan?

Wij bieden de dubbel-zeker-annuleringsverzekering aan van Allianz Global Assistance. Met deze verzekering krijgt je, als je op jouw bestemming onverhoopt terug moet keren, ook de dagen vergoed die je al op vakantie bent geweest! Deze annuleringsverzekering kost 6,5% van de reissom (bedrag wordt afgerond). De poliskosten zijn € 4,50 en de assurantiebelasting is 21% van het bedrag van de annuleringsverzekering en de poliskosten (bedrag wordt afgerond). 

Per 01.01.2022
Wij bieden de annuleringsverzekering aan van Mutuaide Assistance. Met deze verzekering krijg je de annuleringskosten vergoed of de niet genoten vakantiedagen, als je je vakantie voortijdig moet beëindigen. Deze annuleringsverzekering kost 5% van de reissom.

Kan ik mijn eigen plaats uit kiezen op de camping?

Door het afsluiten van deze voorkeursplaats ben je er van verzekerd dat je wordt ingedeeld op de door jou zelf gekozen beste plaats. De Roan-voorkeursplaats kost €50,- en kan niet worden afgesloten in combinatie met de naast-elkaar-garantie.

Wat is inbegrepen in de prijs?

In de huurprijs van jouw accommodatie is inbegrepen: huur van jouw accommodatie, gas, water, elektriciteit, staanplaatskosten, BTW en o.b.v. 4 personen. Voor de 5e, 6e en 7e persoon betaal je een toeslag. De prijs is exclusief € 27,- reserveringskosten, € 10,- SGR bijdrage en
€ 2,50 calamiteitenfonds per boeking. Eventuele toeristenbelasting is niet inbegrepen. Deze voldoe je veelal ter plaatse en bij enkele campings betaal je deze bij boeking.

Zijn de faciliteiten op de campings altijd open?

Met name in het voor- en naseizoen dien je er rekening mee te houden dat de faciliteiten, zoals zwembad, animatie of restaurant, niet (meer) geopend zijn. Soms kunnen campingeigenaren besluiten om bepaalde faciliteiten later te openen of eerder te sluiten. Wij proberen zoveel mogelijk de juiste openingsdata aan te geven, maar kunnen geen verantwoording nemen voor eventuele onjuistheden hierin.

Geldt er een toeslag voor meer dan 4 personen?

Onze basisprijs is gebaseerd op 4 personen. Voor een 5e persoon geldt een toeslag van € 3,- per nacht, voor de 6e persoon van € 4 ,- per nacht en voor de 7e persoon een toeslag van € 5,- per nacht. Let op! Op camping Bijela Uvala en Zelena Laguna geldt voor de 6e persoon een toeslag van € 8,- per nacht. Op camping Pra delle Torri geldt voor de 6e persoon een toeslag die varieert van € 4 tot € 12,- per nacht (ter plaatse te betalen). Op camping Domaine du Verdon geldt voor de 7e persoon een toeslag van € 13,- per nacht. En op de campings Bijela Uvala, Zelena Laguna, Union Lido, Mediterraneo, Les Sablons, Marina di Venezia en Portofelice een toeslag van € 10,- per nacht voor de 7e persoon. 

Wat is het verschil tussen een stacaravan Excellent en een Casa Royal?

De stacaravan Casa Royal is een accommodatie van onze zusterorganisatie Go4Camp. Deze accommodatie beschikt over dezelfde kwaliteit en service zoals je die van Roan gewend bent. Behalve de kleur zit er dus geen verschil tussen deze accommodaties!

Zijn huisdieren toegestaan bij Roan?

Huisdieren zijn alleen toegestaan in onze bungalowtenten en lodgetenten Holiday (niet op alle campings toegestaan) en op camping Domaine de la Yole, in de stacaravans Cinsault. De kosten voor het meebrengen van je huisdier zijn € 9,- per nacht. Je dient bij boeking altijd aan te geven of je huisdier met je meereist. Huisdieren op campings Etruria en Le Capanne ter plaatse te betalen.

Kunnen we bij Roan een accommodatie naast elkaar reserveren?

Voor € 30,- per accommodatie ben je verzekerd van een plaats naast uw vrienden of familie (max 3 accommodaties, zelfde accommodatie, gelijke vakantieperiode). Onder “naast elkaar” verstaan we ook “tegenover elkaar”, “met de rug naar elkaar” of “schuin tegenover elkaar”. Indien wij deze garantie, in hoogst uitzonderlijke gevallen, niet kunnen honoreren, dan heb je recht op € 120,- retour per accommodatie. Deze garantie is niet op alle campings bij te boeken. Indien op een accommodatie een voorkeursplaats mogelijk is, dan is het niet mogelijk de naast elkaar garantie te reserveren.

Op onze website kun je bij het reserveren van de boeking, bij het toevoegen van de extra’s zien of een voorkeursplaats of een naast elkaar garantie tot de mogelijkheden behoort.

Een voorkeursplaats is tot uiterlijk 1 dag voor aanvang van je vakantie te boeken en kan niet worden afgesloten in combinatie met de naast-elkaar-garantie.

Wat is het verschil tussen een stacaravan Verde en een Casa Adria?

De stacaravan Casa Adria is een accommodatie van onze zusterorganisatie Go4Camp. Deze accommodatie beschikt over dezelfde kwaliteit en service zoals je die van Roan gewend bent. Behalve de kleur zit er dus geen verschil tussen deze accommodaties! (De stacaravan Casa Adria beschikt extra over een magnetron.)

Toeristenbelasting

Bij aankomst op de camping betaal je toeristenbelasting. Deze dien je bij de receptie van de camping of bij onze medewerkers te betalen. Op sommige campings dien je de toeristenbelasting al bij boeking te betalen. In sommige gevallen zijn kleine kinderen gratis. Op sommige campings dien je je paspoort in te leveren bij de hoofdreceptie en krijg je deze terug zodra de toeristenbelasting is voldaan of bij je vertrek. Op de campings Playa Brava, Bijela Uvala, Zelena Laguna, Lanterna Premium Camping Resort, Bi-Village en Park Umag betaal je de toeristenbelasting en eventuele registratiekosten bij boeking. Tip: veel campings accepteren ook een Campingcard in plaats van een paspoort.

Wat is het verschil tussen een naast-elkaar-garantie en een voorkeursplaats?

Voor € 30,- per accommodatie boek je de naast-elkaar-garantie en ben je verzekerd van een plaats naast je vrienden of familie (max 3 accommodaties, zelfde accommodatie, gelijke vakantieperiode). Je staat gegarandeerd naast elkaar, tegenover elkaar, met de rug naar elkaar of schuin tegenover elkaar. Je kiest niet zelf je plaats uit, dit doen onze campingmedewerkers voor je.

Wil je zelf de door jou uitgekozen beste plaats op de camping? Door het afsluiten van onze voorkeursplaats ben je hiervan verzekerd. Ga je samen op vakantie en wil je naast elkaar staan? Zoek dan samen de beste plekken naast elkaar uit! De Roan-voorkeursplaats kost maar € 50,-.

Indien op een accommodatie een voorkeursplaats mogelijk is, dan is het niet mogelijk de naast elkaar garantie te reserveren. 

Wat is het verschil tussen bungalowtent (RO) en bungalowtent (GO)?

De bungalowtent (GO) is een accommodatie van onze zusterorganisatie Go4Camp. Deze accommodatie beschikt over dezelfde kwaliteit en service zoals je die van Roan gewend bent. Behalve de kleur zit er dus geen verschil tussen deze accommodaties!

Over je bestaande boeking

Kan ik mijn boeking wijzigen?

Je kunt je boeking altijd wijzigen. In sommige gevallen brengt dit extra kosten met zich mee. 

Er zijn geen wijzigingskosten verbonden aan:

  • toevoegen personen
  • toevoegen extra's
  • toevoegen aantal nachten
  • toevoegen reisverzekering

Je betaalt uiteraard wel de kosten van de extra personen, geboekte extra's etc.

Indien je nieuwe reissom hoger wordt, betaal je bij. Wordt je nieuwe reissom goedkoper, dan hanteren we het annuleringspercentage welke van toepassing is op de datum van wijziging. Om de prijs te bepalen, kijken wij naar de prijs die geldig is op de datum van wijziging. Voor wijzigingen binnen 28 dagen voor aankomst hanteren wij de prijs van de originele boekdatum

Een wijziging naar een nieuwe datum moet altijd in hetzelfde jaar vallen als de oorspronkelijke aankomstdatum.

Roan Campingvakanties heeft het recht om prijzen aan te passen. Onze prijzen kunnen dagelijks wijzigen. 

Wanneer je een aantal nachten (of eerder geboekte extra's of personen) van uw boeking af wilt halen, dan geldt dit als deelannulering. Hier worden wel kosten voor in rekening gebracht. Wij rekenen annuleringskosten over het verschil.

Kan ik mijn boeking (deel)annuleren?

Tot 1 februari 2023 kun je je boeking kosteloos annuleren. Je aanbetaling dient wel voor de op de bevestiging vermelde datum te worden voldaan, maar wordt teruggestort indien je moet annuleren voor 1 februari 2023. Daarna worden annuleringskosten in rekening gebracht (zie de reisvoorwaarden). Wanneer je een aantal nachten van je boeking wilt annuleren, gelden voor de nachten die je wilt annuleren de annuleringsvoorwaarden. Let op: je vakantie verlengen of verkorten is niet altijd mogelijk en kan annuleringskosten met zich meebrengen, omdat in de planning van de accommodaties geen nachten mogen overblijven! Indien je de gehele reis dient te annuleren, willen wij je vragen dit schriftelijk aan ons door te geven. Je kunt een mail met je gegevens sturen.

Wanneer krijg ik mijn reisbescheiden toegestuurd?

Nadat wij je volledige betaling hebben ontvangen sturen wij je de reisbescheiden, 14 dagen voor aanvang van jouw vakantie, per e-mail toe (vanaf 1 maart).  Je vindt hierin je vouchers, info over de camping en de accommodatiebeschrijving.

Kan ik mij beroepen op herroepingsrecht?

Het herroepingsrecht is niet van toepassing op alle diensten van Roan Campingvakanties. Diensten betreffende logies te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode zijn namelijk uitgezonderd van het herroepingsrecht. Wel hanteren wij een annuleringsregeling. Zie voor meer informatie over annuleren https://www.roan.nl/veel-geste... onder “Kan ik mijn boeking (deel)annuleren?'

Wanneer moet ik mijn aanbetaling doen?

Indien je bij Roan een boeking maakt voor 2022 en je hebt geboekt na 1 maart 2022, dan dien je 35% van de reissom aan te betalen vóór de datum vermeld op de factuur/bevestiging.

De aanbetaling voor 2023 bedraagt €99,-, indien je hebt geboekt voor 31 december 2022. Boek je in januari of februari 2023 dan vragen we een aanbetaling van 15%. Vanaf maart 2023 bedraagt de aanbetaling 25%. Indien je een annuleringsverzekering hebt afgesloten, komen deze kosten hier nog bij. Het restant van de betaling moet uiterlijk 8 weken voor de aankomstdag in het bezit zijn van het boekingskantoor. Indien betalingen niet binnen de gestelde termijn zijn voldaan, behoudt de reisorganisatie zich het recht voor de reservering te annuleren en is de aanmelder aansprakelijk voor de annuleringskosten.

Indien je binnen 8 weken voor aankomst boekt, dient het gehele bedrag in één keer voldaan te worden. Je ontvangt geen acceptgiro's maar je kunt betalen via bankoverschrijving, IDEAL, Mastercard, Bancontact of VISA. Door in te loggen op ‘Mijn Roan’ kun je gemakkelijk kiezen van welke betaalmethode je gebruik wilt maken.

Kunnen jullie ook een overnachting onderweg regelen?

Op onze site staat een aantal hotels langs de route, die je via ons kunt boeken. Bel je ons of stuur ons een e-mail en wij vragen de overnachting voor je aan!

Heeft Roan flexibele prijzen en wat betekent dit voor mijn boeking?

Dagelijks monitoren wij onze prijzen en passen deze aan, indien nodig. Het kan dus zeker voorkomen dat de reis die je gisteren gezien hebt, vandaag voordeliger of juist duurder is geworden. Op het moment dat je je vakantie definitief hebt gereserveerd, houden wij die prijs aan. Wij zullen je dus achteraf nooit belasten met een hogere prijs. Andersom geldt dus ook, dat bij een prijsverlaging, we je boeking niet aanpassen. Op het moment van boeken, ben je immers akkoord gegaan met onze voorwaarden en de betreffende prijs op dat moment.

Tot wanneer kan ik nog extra's bijboeken?

In principe kun je nog extra's bij boeken tot de dag voor vertrek (mits beschikbaar).

Kan ik al mijn boekingen in 'Mijn Roan' terugvinden?

Boekingen van 2022 en voorgaande jaren zijn terug te vinden in je eigen Roan account. Vanwege de overstap naar een nieuw reserveringssysteem dien je een nieuwe inlog te maken voor je 2023 boeking. Eerder gemaakte boekingen zijn hier niet meer terug te zien.

Heb je aansluitend 2 of meer reserveringen geboekt, omdat je bijvoorbeeld 2 campings combineert of met meerdere families tegelijk op vakantie gaat, dan zie je helaas alleen de 1e boeking. Wij zijn op de hoogte van dit technische mankement.

Wat gebeurt er als er in mijn vakantieland een onveilige situatie ontstaat?

We kijken hierbij naar het reisadvies 7 dagen voor aankomst. Mocht het niet veilig zijn naar jouw vakantieland af te reizen dan kun je gebruik maken van onze Geld terug Garantie, we houden hiervoor het advies van Buitenlandse Zaken aan.

Zijn de stijgende brandstofprijzen een reden om te wijzigen of annuleren?

Indien je liever wat dichterbij op vakantie gaat vanwege de stijgende brandstofprijzen dan kun je altijd je vakantie wijzigen volgens onze boekingsvoorwaarden. Het is echter geen geldige reden om te annuleren.

Wat voor afmeting moet het matras hebben wat ik mee wil nemen voor het babybed?

Wij bieden babybedjes aan met een standaard afmeting van 120 x 60 cm.

Hoe log ik in voor mijn boeking 2022 en/of 2023

Je kunt je eigen boeking inzien, beheren en betalen in je eigen mijn Roan omgeving. Wist je dat je hier ook zelf de meeste extra's kunt bij boeken?

Over Roan Camping Holidays

Is Roan een Engelse organisatie?

Roan is een Nederlandse organisatie, opgericht in 1986. Bijna 70% van onze gasten is Nederlands. Daarnaast komen onze gasten vooral uit Denemarken, Duitsland, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk en België. Roan Campingvakanties maakt deel uit van de European Camping Group.

Is Roan wel aangesloten bij allerlei instanties?

Jazeker! Wij zijn lid van het ANVR (lidno. 2322, in België GFG), het SGR (lidno. 1843) en het Calamiteitenfonds.

COVID-19

Mag ik met Roan op vakantie als ik niet gevaccineerd ben?

Ja dat mag zeker, echter dien je je wel aan de inreisvoorwaarden van je vakantieland te houden. Welke testen er nodig zijn, kun je teruglezen op www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen.

Wat verstaan jullie onder een quarantaineverplichting?

Kan je vakantie niet doorgaan omdat in je vakantieland of thuisland op nationaal niveau verplicht wordt om bij aankomst in quarantaine te gaan, dan geven wij je de garantie dat je, jouw volledige reissom terug krijgt! En dat allemaal binnen 5 werkdagen! Je kunt ook kiezen voor een vakantie naar een ander land. Deze garantie geldt voor boekingen gedurende het hele seizoen. Deze garantie geldt niet wanneer de quarantaine veroorzaakt wordt door de vaccinatiestatus van jou of je reisgezelschap.

Kan ik kosteloos annuleren als ik in quarantaine moet, als ik in contact ben geweest met een besmet persoon?

Indien je zelf niet positief getest bent maar wel in contact bent geweest met een besmet persoon, is dat geen geldige reden om je vakantie kosteloos te annuleren. Uiteraard denken we graag met je mee hoe we dit voor je kunnen oplossen. Wellicht kunnen we je vakantie verzetten naar een andere datum. Neem in zo’n situatie altijd contact met ons op en we helpen je verder. Heb je na 1 januari 2022 een annuleringsverzekering via Roan afgesloten, dan is dit wel een geldige reden om je annuleringskosten via de verzekeraar vergoed te krijgen.

Valt het Coronavirus onder de dekking van het calamiteitenfonds?

Het calamiteitenfonds geldt alleen voor molestsituaties of natuurrampen. Ziektes en epidemieën zoals Covid-19 vallen niet onder de dekking van het calamiteitenfonds.

Wat gebeurt er als ik niet kan reizen omdat ik of mijn reisgenoten positief getest zijn?

Een positieve uitslag is bij de meeste annuleringsverzekeringen een geldige reden om je annuleringskosten vergoed te krijgen. Sluit dus altijd een annuleringsverzekering af, zodat je geen enkel risico loopt. Check tevens altijd goed je verzekeringsvoorwaarden.

Roan werkt samen met Allianz Global Assistance voor boekingen die gemaakt zijn voor 31 december 2021 en met Mutuaide Assistance voor boekingen die gemaakt zijn na 1 januari 2022. Bij beide verzekeraars is een Covid-19 besmetting een geldige reden om te annuleren. Een annuleringsverzekering dient uiterlijk 7 dagen na reservering te zijn afgesloten. Onze reisspecialisten informeren je graag.

Wanneer hoor ik of mijn vakantie niet door kan gaan vanwege een quarantaineverplichting?

Wij nemen een week voor aankomst contact met je op als blijkt dat je vakantie niet door kan gaan.

Kan ik kosteloos annuleren als ik op bestemming een negatieve PCR test moet laten zien?

Indien de vakantiebestemming een negatieve PCR test eist, is dat geen geldige reden om je vakantie kosteloos te annuleren. De kosten voor de PCR test zijn voor rekening van de vakantiegangers.

Kan ik reizen door landen die nog code oranje hebben of daar op vakantie gaan?

Het is mogelijk te reizen door en naar landen die code oranje hebben, maar check goed je reisverzekering of je bent verzekerd mocht je onverhoopt tijdens jouw reis of vakantie in het ziekenhuis terecht komen.

Geven jullie een compensatie als blijkt dat niet alle faciliteiten volledig geopend zijn?

Nee, je ontvangt geen compensatie als blijkt dat bepaalde faciliteiten niet geopend zijn als gevolg van Covid-19.

Is kamperen een veilige manier van vakantie vieren?

Jazeker, op de camping ben je veel buiten en wij hebben richtlijnen opgesteld voor onze medewerkers met betrekking tot schoonmaak en veiligheid. Zo maken wij gebruik van beschermende en desinfecterende materialen. Tevens zullen onze medewerkers altijd voldoende afstand houden.

Maatregelen op de camping

Gezien de huidige situatie waarin wij zitten, willen wij je hier graag attenderen op een aantal genomen maatregelen die bijdragen aan de veiligheid van iedereen.

Waar kan ik de laatste stand van zaken bekijken met betrekking tot het afgegeven reisadvies voor een bepaalde bestemming?

Wij adviseren je om de website van Buitenlandse Zaken in de gaten te houden:
Nederland: https://www.nederlandwereldwij... 
België: https://diplomatie.belgium.be/..

Cashless betalen

Wij vragen je de eventuele toeristenbelasting en extra’s die ter plaatse nog betaald moeten worden, zoveel als mogelijk cashless te betalen. Je kunt op de meeste campings betalen d.m.v. een betaalverzoek die onze campingmedewerker je toe stuurt per sms of email. Wil je toch cash betalen? Dan is er bijvoorbeeld een envelop waar je het bedrag in kunt doen.

Welke aanvullende eisen, zoals het dragen van een mondkapje in de buitenlucht, kan ik tijdens mijn vakantie verwachten?

De verplichtingen en regels verschillen per land en zijn tevens onderhevig aan wijzigingen. Voor de actuele situatie verwijzen wij je naar de website van het ministerie van buitenlandse zaken www.nederlandwereldwijd.nl . Aanvullende regels op je vakantiebestemming zijn geen geldige reden om kosteloos te annuleren.

Als ik zelf twijfel om op vakantie te gaan, kan ik dan ook kosteloos annuleren?

Besluit je te annuleren dan brengen wij de reguliere annuleringsvoorwaarden in rekening. Twijfel je over je vakantie? Omboeken naar een andere bestemming is altijd mogelijk. Wordt de nieuwe bestemming duurder, dan betaal je het verschil bij. Indien de gewijzigde reis goedkoper is dan rekenen wij annuleringskosten over het prijsverschil. We hanteren het annuleringspercentage welke van toepassing is op de datum van wijziging. Om de prijs te bepalen, kijken wij naar de prijs die geldig is op de datum van wijziging. Voor wijzigingen binnen 28 dagen voor aankomst hanteren wij de prijs van de originele boekdatum.

Hoe werkt dat precies met een PCR test?

Op sommige locaties is het verplicht om een negatieve (PCR) test te overhandigen. Je kunt hiervoor een afspraak maken bij een testlocatie bij jou in de buurt. Belangrijk is om na te vragen of je ook een certificaat ontvangt. Je kunt niet bij de GGD terecht voor een test, daar deze geen certificaat verstrekt dat vereist is voor het reizen. Omdat Roan is aangesloten bij de ANVR kunnen wij je doorverwijzen naar de officiële testpartner van de ANVR, www.coronatest2travel.nl voor een eventueel noodzakelijke PCR- of Antigentest. Testen zijn hier zonder kortingscode tegen sterk gereduceerd tarief beschikbaar.

Voor meer informatie over de reisadviezen verwijzen wij je naar www.wijsopreis.nl.

Moeten kinderen ook een negatieve PCR test tonen of gevaccineerd zijn?

Dit is afhankelijk van de bestemming en ook de minimale leeftijd verschilt per land. Voor meer informatie verwijzen wij je naar www.wijsopreis.nl. Indien je niet aan de voorwaarden wilt voldoen, is dat geen geldig reden om te annuleren.

Als ik op vakantie ben en mijn bestemming gaat van een positief naar een negatief reisadvies, wat moet ik dan doen?

Indien je tijdens je vakantie te maken krijgt met een wijziging van het reisadvies. Dan heb je de keuze om je vakantie af te maken. Je reist dan wel op eigen risico. Ten tweede kun je contact met ons op nemen, zodat we kunnen kijken of we je kunnen omboeken naar een andere bestemming, waar nog wel een positief reisadvies is. Als laatste optie kun je besluiten om terug naar huis te gaan. De dagen dat je geen gebruik meer hebt gemaakt van de vakantie, krijg je van ons vergoedt. Stel dat de totale reissom € 1400,- euro bedraagt voor 7 nachten en je gaat op dag 3 naar huis, dan heb je 5 nachten geen gebruik gemaakt van jouw vakantie en ontvang je € 1000,- retour.

Waar kan ik meer informatie vinden over het Coronavirus?

Wij volgen de situatie in de verschillende landen waar wij vakanties aanbieden op de voet. We houden je hier op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom het Coronavirus.

Wat als Nederland op code rood gaat vanuit andere landen/ Wat als we ter plaatse in quarantaine moeten?

We kijken ook hierbij naar het reisadvies 7 dagen voor aankomst. Is Nederland voor een ander land code rood/oranje dan betekent dit niet direct dat je niet mag afreizen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er alleen aangescherpte regels zijn m.b.t. testen. 

Is er een quarantaineplicht op de vakantiebestemming? Dan heb je de mogelijkheid om te annuleren, om te boeken naar een andere bestemming in 2022 of om te boeken naar 2023.

Als de regels op mijn vakantiebestemming wijzigen naar 2G beleid, is dat dan een geldige reden om te annuleren?

Nee, dit is geen geldige reden om te annuleren. Uiteraard zijn we altijd bereid om met je mee te kijken of we je vakantie kunnen wijzigen binnen 2022 naar een andere bestemming. Indien de nieuwe reissom hoger wordt, betaal je de meerprijs. Wordt de nieuwe reissom goedkoper, dan hanteren wij annuleringskosten over het verschil. Voor het bepalen van de prijs, houden we de datum van wijziging aan. Binnen 28 dagen voor aankomst houden we je originele boekingsdatum aan.

Staat jouw vraag er niet tussen? Wij helpen je graag!

Openingstijden

Ma - Vr 09.00 – 17.30
Za - zo 10.00 - 16.00

Ervaringen van Roan klanten